Så er vi her igjen. Medias heksejakt på en minister og politiker har ført til sykemelding. Forrige gang var det Åslaug Haga som forståelig nok bukket under – til slutt var det ikke lenger snakk om saken, kun om henne. Knut Storberget har vært under massivt press etter hijab-saken, og idag ble han også sykmeldt.
Jeg forstår og er enig i at vi i et demokrati trenger å kunne diskutere saklig om avgjørelser politikerne tar. Jeg er helt enig i at vi må tåle debatt selv når sakene er vanskelige, og vi blir ivrige i hva vi mener.
Men jeg mener også at vi må gjøre alt med måte. Spesielt har media en rolle jeg mener de bør bli mer bevisst. De politikerne vi leser om og hører om har ikke sluttet å være mennesker bare fordi det står om dem i avisen, det er bare mediene som oppfører seg sånn. Mediene må ha rom for å stille kritiske spørsmål, men samtidig må det gå an å trekke en grense for hva slags spørsmål man stiller, på hvilken måte, når og hvor ofte. Og da er det naturligvis ikke snakk om lovregulering – dette handler om presseetikk. Ikke bare etikk rundt hva mediene faktisk trykker, men etikk rundt hvordan mediene jobber. Demokratisk sett er vi nødt til å ha medier med vide fullmakter til å innhente informasjon og stille kritiske spørsmål. Men vi er samtidig avhengige av at media ikke misbruker muligheten. Det at noe ikke er galt, betyr ikke at det er rett.
Vi ser også at enkelte roper hurra og sier det er medias jobb å presse politikere som ikke gjør jobben sin til å gå av. Holdninger som det skremmer meg på lik linje med voldsdemonstrasjoner i Oslo Sentrum. Enn sålenge vi lever i et demokrati har faktisk ingen – verken media eller andre – noe med å tvinge valgte politikere til å gå av. Valgene er de punktene vi har av demokratisk påvirkning. Mellom valget er det de som ble valgt som skal styre. At media driver heksejakt på demokratisk valgte politikere er faktisk i ferd med å bli et stort problem for oss, og bidrar til et demokratisk underskudd vi på ingen måte er tjent med.
Om Storberget har gjort rett eller galt i hijab-saken er egentlig likegyldig for meg. Nå håper jeg bare han får såpass ro og fred at han kommer seg på bena igjen, og kan fortsette arbeidet han er valgt til. God bedring!

15 comments
Jean Borel says:
feb 26, 2009
Det var ikke anna å vente, har mannen samvittighet måtte han bli syk. presse på nordmenn mulimske lover og regler. nei og nei.
Synnøve Hansen says:
feb 26, 2009
Ja, hvilke politikere mener media vi skal ha? Media har stor makt, og vet å bruke den. Hvor går grensen mellom bruk og misbruk av mediemakt? Sist fredag gikk Storberget spissrotgang i alle kanaler, for å forsvare og forklare hijab-saken. Til slutt hos Grosvold. Etter at Storberget hadde vært i grillen også her, fikk Grosvold besøk av en svenske, en som tolket kroppsspråk. Han startet med å si at han syntes Grosvold hadde vært «litt hard» i samtalen med Storberget. Videre sa han «at det ikke ville forbause han om Storberget var en ærlig om omtykt minister…Han trodde han var et følelsesmenneske, og viste engasjement i det han snakket om….Han sender ut de samme signaler med ord, som det han gjør med hele seg selv (les: sterk in egritet). Dette gir et bilde av en troverdig person. Etterhvert var han presset, og det syntes, men var en gold retoriker.» Hvilke politikere vil media tillate å «overleve» i det offentlige rom? Maskinmennesker eller type Storberget? Jeg minner om navn som Jan P. Syse, Rolf Presthus, Torbjørn Jagland, Åslaug Haga, Tore Tønne. Grosvold 20.2.09 finnes i sin helhet på NRK nett-tv.
Jens Terje says:
feb 26, 2009
Kanskje man skulle se nærmere på det massive og nådeløse kjøret mot Siv Jensen?
Kaos says:
feb 26, 2009
Vi trenger nok en gang en Bård Tufte i kyllingdrakt!
Synnøve Hansen says:
feb 26, 2009
Selvfølgelig også Siv Jensen. Og alle andre som har påtatt seg verv i det offentlige rom. Uenig eller enig i den enkeltes standpunkt eller politiske ståsted, det er noe med proporsjoner, anstendighet og menneskelighet som har kommet helt ut å kjøre i norsk media.
Petter Holstad says:
feb 26, 2009
Der la du fokuset på en veldig interessant problemstilling. Jeg følger med når det er slike store saker, og vedkommende som står i midten er omtalt overalt. Det er skummelt.
Petter Holstad’s siste blogginnlegg..På 5. plass og andre som føljer meg på Twitter
Thlom says:
feb 26, 2009
Det har aldri vært noe «massivt og nådeløst press» mot Siv Jensen. Mange er uenige med Siv Jensen, og mange bruker kanskje harde ord, men sammenlignet med presset mot politikere i posisjon og enkelte i organisasjonslivet så er det ingenting. Presset mot Valla var ekstremt, noe av det verste jeg har sett noen gang. Et menneske med svakere ryggrad ville bukket under av det presset. Presset mot Haga, Osmundsen og en del andre var også voldsomt. Og til tider ganske absurd både hva voldsomhet og sak anngår.
trulte says:
feb 26, 2009
Det er vel litt av en overdrivelse å si at ikke Siv har vært og stadig blir presset. At hun ikke bukker under kommer vel av at hun har ryggrad nok til å stå for det hun sier og tro på det selv. At andre knekker kan jo komme av at de vet at de har snakket usant og lite veloverveid, men ikke har mot til å si at der tok jeg feil og skulle ha gjort det på en annen og mer sannferdig måte. Det tar på å juge og ikke minst å huske hva man har jugi. Men på tross av at jeg synes Storberget har oppført seg veldig dumt, ønsker jeg ham god bedring og håper han har vett til å si takk for seg i politikken.
Eivind Marienborg says:
feb 26, 2009
Dette er mer et tankeeksperiment enn en påstand, men: Kanskje man kan se for seg at Siv har mindre press på seg fordi hun i mindre grad trenger å ha ryggen fri? Vi er blitt vant til at Frp kommer med vikarierende argumenter, snur i saker men nekter for å ha gjort det, osv.
Den enkleste måten å slippe tyngden av en dårlig samvittighet, er ved å ikke ha noen. Og det finnes det jo flere måter å få til på?
Men som sagt, mer tankeeksperiment enn påstander det her, altså.
Terje says:
feb 26, 2009
Piss meg i øret. Han tjener vel 2-3-4x hva de fleste her i landet gjør, skulle alle tatt sykemelding pga litt for mye ansvar/press så hadde Norge stoppet opp. Han er en av landets best betalte politikere, bør være en av landets aller sterkeste personer, og så knekker han av dette?!??! Det må være noe feil med systemet. Helt klart. Se for deg landets topp 10 politikere. Hvor mange av disse virker skarpere enn landets topp 20 næringslivsledere? Kanskje på tide å øke både lønn og kompetanse på de som faktisk styrer hele sjappa? Eller skal man senke lønnen ettersom regjeringen er så inkompetent som den er? Jeg aner ikke, men dagens system fungerer iallefall ikke….
Jan Tore says:
feb 26, 2009
Det som skiller Siv Jensen, og forsåvidt alle sentrale Frp-politikere fra Storberget og andre som har fått føle presset, er vel at de ikke har særlig makt. De trenger ikke forsvare vedtak og komme i medias søkelys av den grunn, men vil alltid stå friere. Hadde de kommet i posisjon tror jeg nok at det samme ville rammet endel av dem. Nå er jo forsåvidt ikke dette mediekjøret noe nytt heller, selv om det kanskje har blitt enda hardere med tiden. Går vi et par tiår tilbake så er vel både Rolf Presthus og Jan P Syse eksempler på mennesker som som fikk føle presset.
Jeg synes det er et vanskelig spørsmål. Problemene er det totale presseet som oppstår når media og andre politikere «jakter» i flokk. Men samtidig er det vanskelig å gå til hver enkelt avis og be akkurat de om å dempe seg når det de tar opp er relevante spørsmål.
Jan Tore’s siste blogginnlegg..Sick
nyx says:
feb 26, 2009
Jan Tore skrev:
Det som skiller Siv Jensen, og forsåvidt alle sentrale Frp-politikere fra Storberget og andre som har fått føle presset, er vel at de ikke har særlig makt.
———–
Dette er selvsagt tøv. Det er ingen i norsk presse som har blitt utsatt for så mye og langvarig hardkjør som FrPs politikere. Forskjellen er at sålenge du er ærlig og redelig, du har rent mel i posen og du sier det du selv tror er sant, så tåler du presset. Hvis man derimot prøver å juge seg vei, så blir det vanskelig å stå oppreist etterpå. Og det er noe med Ap der.
nyx’s siste blogginnlegg..De rødgrønnes løftebrudd
kandahar says:
feb 27, 2009
Du skriver at pressen har drevet heksejakt på en minister og at dette har ført til at han er sykemeldt. Hvor har du det fra? Sitter du på informasjon omtren ingen andre i dette landet sitter på? Eller begår du den tabben de fleste politikere gjør i forkant av et ekstremt mediekjør: lyver eller omgår sannheten på en lemfeldig måte?
Du nevner Haga, og kunne inkludert både Ommundsen og Khan. Felles for alle tre var at de ble tatt på noe. Men i stedet for å innrømme feil og rydde opp, vikla de seg inn i et virrvarr av halvsannheter og løgner. Og det var dette som felte dem. Ikke sakene som starta ballet.
Hva mener du skulle vært alternativet til medias kjør i disse sakene?
Ang Storberget synes jeg ikke det har vært så mye kjør. Men han har vært ekstremt uheldig da hijab, ytringsfrihet og Killengren-saken kom opp omtrent samtidig. Killengren-saken styrer han selv, hijab-saken var tilfeldig da den kom som resultat av en søknad sendt politidirektoratet og ytringsfrihetsreduksjonen ble presset på ham mot hans vilje.
kandahar’s siste blogginnlegg..Store gutter gråter ikke
Eivind Marienborg says:
feb 26, 2009
Nøyaktig hvilke muslimske lover og regler tenker du på da?
Synnøve Hansen says:
feb 28, 2009
Er det å kunne føle og tvile og kunne slippe til nye synspunkt dårlige menneskelige egenskaper? I motsetning til firkantethet, ufølsomhet og besservissing? Hvilke mennesker liker vi å omgås? Hvilke politikere ønsker vi?
Har noen tenkt gjennom forskjellen på å forsvare vedtak fra ansvarlig posisjon, vs. å forsvare standpunkter fra opposisjon? (Ja, forresten, et par her inne har vært inne på samme tanken, ser jeg). Min oppfatningn er at ofte opptrer media som ulike politiske fløyers nyttige idioter.